Ну що тут скажеш: коли хочеться зіграти в Contra, ти береш і граєш в Contra!
Звісно, я не зміг знехтувати можливістю саме купити цю гру, а єдиний спосіб це зробити на PC, це отримати її в складі збірки "Contra: Anniversary Collection".
В дитинстві на "типу Dendy" (Lifa SM-888-II) в мене була перша "Contra" та на довгий час брав в когось "Super C", і соромно зізнатися, але я їх тоді так і не пройшов. Тож треба виправлятися!
Отож, ця збірка містить, по суті, 7 унікальних ігор, про них більш детально буде нижче, а тут я хочу сказати пару слів про феномен цієї серії загалом.
По суті, всі представлені тут ігри це сайд-скрол шутери, але що їх робить особливими? Щоб не тягнути кота за причандалля, та не грати в філософію, скажу просто - КОНТРОЛЬ! Під час стрибка ми можемо керувати польотом нашого персонажа (в більшості частин він навіть згруповується, що дозволяє, буквально, маневрувати між ворожих куль), а також можна вести вогонь в будь який момент у 8-ми напрямках (ліво, право, вгору, вниз, та по діагоналях). Звучить як дуже проста формула, але насправді ЧОМУСЬ мало хто її використовував.
Крім того, що не дуже помітно (саме через те, що немає недоліків), це гейм дизайн - просто шикарний. Гра дуже ЧЕСНО побудована! Кожен раз коли гравець втрачає життя - це тільки його факап.
Ах так, як я міг забути про зброю?! Кожна частина має як мінімум 5-ть видів зброї, і повірте, залежно від того яка вона в тебе зараз, залежить і твій стиль гри.
Але давайте про кожну гру по порядку, в якому я їх проходив.
- "Contra" (NA) - перша контра для NES (американська версія), та сама гра що була в мене. Саме її я вважаю еталоном сайд-скрол шутера для 8-ми бітової ери! А таких прекрасних псевдо 3D рівнів ніхто і близько не міг зробити. Та й музика із цієї гри для багатьох стала тригером ностальгічних спогадів.
За сюжетом, на Землю, біля Нової Зеландії, впав метеорит. Згодом виявилося, що на ньому були іншопланетні паразитичні форми життя (пізніше названі "Червоний Сокіл"), які стали захоплювати всі живі організми. Тож Земна Федерація вирішує відправити двох свої кращих бійців в саме серце лігва загарбників.
Що сказати, тут все вирішує Spread Gun (зброя, що одночасно стріляє в 5-х напрямках). Тримаючи її - ви Бог, втративши її - ви лох. - "Contra" (JP) - перша контра для Famicom (японська версія). Це та сама гра, що й "Contra" (NA), але з заставками, глобальною мапою локацій, і додатковими візуальними ефектами (снігопад, колихання пальм, пульсування інопланетного організму...).
Для різноманітності, пройшов цю версію гри в коопі із двоюрідним братом, і можу сказати, що режим спільного проходження потребує більшої обережності, бо без координації дій ви успіху не досягнете. - "Contra" (Arcade) - взагалі найперша гра франшизи. Створена для аркадних автоматів, і тому має ліпші графічні характеристики (та не скажу що ліпший вигляд) ніж в версіях для домашніх консолей.
Не дивлячись на те, що сюжет тут ідентичний до NA і JP (консольних) версій, і типи рівнів точно такі, але саме наповнення рівнів доволі відрізняється, тож я волів би рахувати цю гру як окрему частину (на відміну від NA і JP версій).
Мушу визнати, що в цю версію грається якось сумбурно, що пояснюється тим, що її головне завдання було викачування монеток із дітлахів.
Із цікавих відмінностей тут: персонаж не згруповується під час стрибка (а значить представляє собою більшу ціль для ворога), також після втрати всіх життів, контінью не відсилає тебе на початок рівня а повертає в гру просто зараз, ще й тайм-ліміт навіщось додали в псевдо 3D рівнях.
Пройшов на низькій складності із використанням 3-х кредитів (монеток). - "Super C" - продовження гри для NES. Грається ідентично до "Contra" (NA та JP), на повністю нових рівнях, із новими ворогами і босами (тобто - сиквел, яким він має бути). Змінили дію лише однієї зброї - вогнемета. Також замість псевдо 3D рівнів стали використовувати рівні із поглядом згори. Виглядає краще за свого консольного попередника, а от музика - гірше. В принципі, стала складнішою, хоча фінальний бос - взагалі нулячий.
За сюжетом, тут просто друга спроба Червоного Сокола захопити Землю. І тих самих бійців знову відправляють на порятунок Світу.
Знову ж таки, Spread Gun вирішує, але в одному місці (майже в кінці), конче необхідно підібрати вогнемет. - "Super Contra" - сиквел для аркадних автоматів. Грається і виглядає краще ніж "Contra" (Arcade). Тип рівнів такий же як і в "Super C" для консолей, але із суттєво відмінним наповненням. Сюжет - такий же.
Проте ця частина закінчується десь за 2-а рівні до фінального боса з "Super C", хоча підозрюю, що це через те, що я грав на найнижчій складності.
Пройшов із використанням 4-х кредитів.
Цікаво, що якщо бігати із стандартною зброєю, то гра буде тобі постачати інші стволи в будь якому місці (не рахуючи битв із босами). - "Operation C" - окрема частина для Game Boy. Про неї я взагалі не знав, і нічого не чув. І тим більшим був мій подив, що вона не просто грабельна, а реально офігенна (взагалі здивований, що щось таке могло існувати на Game Boy). Музика тут мабуть навіть краще ніж в "Super C". Саме тут нам вперше дають Homing Gun (автомат із самонавідними набоями), і вона одразу стає найбажанішою зброєю. Єдине на що тут можна пожалітися це відносно часте трапляння місцин із прірвами, для перестрибування яких треба стрибати із самісінького краєчку.
За сюжетом, одна із держав, що мріє про домінування на Землі, захоплює залишки вже двічі переможеного Червоного Сокола, та на його основі створює для себе зброю. І знову Федерація відправляє одного із героїв попередніх частин, порішати цю проблему.
Тож це єдина гра в збірці в яку не можна грати вдвох. - "Contra III: The Alien Wars" - частина для SNES. Враховуючи можливості 16-ти бітної консолі, тут дуже багато нововведень, через які ця гра вже не відчувається як ТА САМА "Contra". Я навіть був закинув проходження ігор із цієї збірки саме діставшись до неї.
Ігровий процес став значно швидший, стандартна волина в нас тепер по суті Machin Gun (кулемет). Тепер можна із собою нести одразу два види зброї, вільно перемикаючись між ними, плюс бомби - що знищують всіх ворогів на екрані. Додали можливість лазіння по стінах і стелі. В рівнях з поглядом згори, додали можливість обертати екран. Також з'явилося меню опцій, в якому можна обрати складність і кількість життів.
Власне, як для першого проходження, стандартні налаштування (середня складність, 3-и життя) - не дуже підходять. Бо кожен новий бос і напів-бос прям миттєво забирають ті три життя, через те що гравець просто не знає чого очікувати від ворога. Тому моя рекомендація (як я і проходив): обрати середню складність із 7-а життями.
За сюжетом же, Червоний Сокіл почав повномасштабне вторгнення на Землю всіма силами що в нього є, і як результат усі міста на Планеті майже зруйновані, а люди терплять поразку за поразкою. І от знову в бій вступають наші старі знайомі (головні герої минулих частин), для того щоб покінчити із іншопланетними загарбниками раз і на завжди.
Моя рекомендація зброї тут це Homing Gun плюс Crush Gun (ракетниця ближнього радіусу дії). Також прикольно, що тут в кінці є бос-раш по фінальним босам попередніх частин. А перед САМИМ фінальним босом, є можливість понабивати скільки треба життів, вбиваючи ворогів, що постійно респавняться (я навіть підрахував: ~2 хвилини на одне життя). А от фінальна заставка чомусь дуже слабенька, особливо дивно враховуючи справді крутий візуальний стиль, заставки між рівнями і представлення босів.
І ще я не уявляю як тут можна грати в двох на рівнях із поглядом згори: навіщось було зроблено спліт-скрін, і через його масштаб - майже нічого не видно. - "Contra: Hard Corps" - частина для Sega Mega Drive (вона ж Sega Genesis). Багато хто вважає саме її - останньою СПРАВЖНЬОЮ "Contra". Графіка на рівні із частиною для SNES, проте якщо "Contra III: The Alien Wars" більш яскрава, в світло коричневих тонах, то ця гра набагато темніша, в темно синіх тонах, що мен6і більше сподобалось. Та й сегівський звук мені завжди був більше до вподоби.
Її події відбуваються через кілька років після перемоги над Червоним Соколом в "Contra III: The Alien Wars". Людство відбудувало міста і досягло значного прогресу в кібернетиці. Але раптом, систему управління охоронними роботами одного із міст зламує невідомий хакер і починає сіяти хаос. На вирішення цієї проблеми відправляють спеціальний загін "Hard Corps". Забігаючи на перед, головним антагоністом цієї частини, є такий собі Генерал Бахамут, в минулому герой Війни із Червоним Соколом, але зараз прагне захопити інопланетні клітини, що вивчаються в лабораторії, для того щоб отримати безмежну силу.
Нарешті нашим хлопцям із минулих частин дали перепочити. Тож в загін "Hard Corps" входять чотири персонажі: більш-менш класичний командос з ухилом в кіберпанк; дівчина що спеціалізується на партизанській війні; антропоморфний вовк із кібернетичними руками; маленький робот із джет-падом (мій улюбленець). Всі ці персонажі мають різні антропометричні дані, та можуть нести унікальний для себе сет зброї із чотирьох одиниць (спільні тільки основна зброя - знову Machin Gun, та бомби). Тож в купі маємо 18 типів зброї. Як на мене, всі наявні волини корисні в тій чи іншій ситуації, крім однієї - вовчий Psychic Blaster (заряджається утримуванням, а потім просто летить горизонтально).
Ще тут додали уміння ковзати, що допомагає проскакувати попід ворогами що стрибають, крім того під час виконання цієї дії - гравець невразливий, та ще й наносить пошкодження ворогам, які до нього торкаються (вкрай корисна, і можливо дещо чітерська фіча). Плюс, додали можливість перемикання на "стаціонарний режим бою", в ньому ми не рухаюмося під час стрільби, що буває ДУУУУЖЕ корисно під час стрільби по діагоналі.
Як би не було дивно, але в цій частині практично відсутнє поняття "регулярні вороги" (ну типу ті зомбовані солдатики, що нескінченно бігають по локаціям). Здебільшого, якщо ми зустріли ворога, то після перемоги над ним, він нам далі не траплятиметься. По суті ми майже завжди рухаємося від міні-боса до міні-боса, поки не зустрінемо справжнього боса.
А ще це найбільш сюжетно-орієнтована частина (із випущених на той момент). Тут представлені повноцінні діалоги між персонажами, та навіть присутній вибір дії, від якої залежить наступний рівень і зрештою навіть закінчення, яких тут 4-и, плюс одне секретне (його я "чесно" підглянув в інтернетах). - "Super Probotector: Alien Rebels" - це "Contra III: The Alien Wars" для європейського регіону SNES. Головні герої були замінені на роботів, а також через регіональні обмеження гра йде із меншою частотою кадрів, через що все на екрані відбувається повільніше.
Не розумію навіщо її додали до цієї збірки. - "Probotector" - це "Contra: Hard Corps" для європейського регіону Sega Mega Drive. На роботів були замінені не тільки головні герої (один із яких і так був роботом), але ще й всі люди-вороги, та персонажі яких ми маємо можливість вбити по сюжету. Ну і також гра йде із меншою частотою кадрів.
Все ще не розумію, що ця версія гри робить в збірці.
"Contra: Anniversary Collection" також пропонує додаткові можливості, такі як: налаштування контролера окремо для кожної гри (в тому числі турбо-клавіші), вибір пропорцій ігрового екрану, вставка шпалери замість чорних смуг по-боках...
В будь-якій грі можна вільно зберігатися та завантажувати зроблений сейв. Причому сейви однієї гри НЕ перезаписують сейви до іншої. Також із гордістю відмічу, що всі ігри зі збірки я пройшов БЕЗ використання даної можливості (по чесному).
Ще є можливість зберігати відео повтор твого проходження. І це я використав, для вдалого забігу кожної із ігор. Потім таки цікаво переглянути "зі сторони".
Крім вище перелічених ігор, тут також присутній "Bonus Book", із непоганими історичними фактами, таким собі інтерв'ю, та нотатками розробників замість артів (чомусь).
Ну і останнім пунктом в збірці є "Bonus: JP Version". Якщо ми на нього натиснемо, то перейдемо в додаткову вкладку із ще 6-ма іграми, але не лякайтеся, це просто японські версії ігор, що я описав їх вище ("Contra" Arcade, "Super Contra", "Super C", "Operation C", "Contra III: The Alien Wars", "Contra: Hard Corps"), які ніяк не відрізняються від своїх американських версій, крім появи японського тексту. Але і тут є одне виключення, та я зайду трохи збоку.
Мені якраз нещодавно приїхав аркадний стік в стилі контролера для Neo-Geo. Повністю проходити японські версії я звісно не збирався, але вирішив зіграти в кожну із них по одному контінью, використовуючи саме аркадний стік. Що й казати, нахиляли мене дуже швидко в усіх цих іграх, бо я ще не приловчився до такого типу маніпуляторів. І от я дістався до японської версії "Contra: Hard Corps", обрав свого улюбленого бійця - робота (Browny), і погнав... На диво, гралося зручніше ніж в іграх до того, та от я на другому рівні втрачаю перше життя,... і життя не пропадає... Придивившись в інтерфейс, я помітив три квадратики, два жовтих і один порожній, чого не було в англійській версії. Виявляється япошки для себе додали таке поняття як щит, і щоби втратити життя, спершу треба витратити цей щит. Тобто, грубо кажучи, тут втричі більше життів! А цей щит ще й повністю відновлюється на початку кожного рівня. Щоб ви розуміли наскільки це полегшує гру: я пройшов її з першої спроби, за один контінью, на АРКАДНОМУ СТІКУ!!!
Єдина претензія, яку я можу висунути цій збірці - це присутність "Probotector" версій, а також відсутність "Contra: Force" для NES (цікаво, що про неї навіть в "Bonus Book" згадують).
Ну і ще малесенька незручність: вихід із збірки - через Alt+F4.
"Contra: Anniversary Collection" - чудова добірка чудових ігор. Сміливо рекомендую для задротства та ностальгування. Звісно, грати потрібно на геймпаді. І я навіть впіймав себе на думці, що хочу продовжити знайомство із наступними іграми серії (тими, що прийнято вважати гівняними).
На останок, мій ІМХО-шний рейтинг присутніх тут ігор:
- Contra (JP)
- Contra (NA)
- Super C
- Operation C
- Contra: Hard Corps
- Contra III: The Alien Wars
- Super Contra
- Contra (Arcade)
- Probotector
- Super Probotector: Alien Rebels
Немає коментарів:
Дописати коментар