09 листопада 2023

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky


 Друга гра франшизи, приквел. Найчастіше вважається гіршою з трьох.
Цей раз проходив на складності Ветеран, із вимкненим прицілом-хрестовиною. Вперше - саме Steam версію, та на широкоформатному екрані 16:9 (24").

 "S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky" починається приблизно за півроку до подій першої гри, й пояснює як Мічений опинився в Вантажівці Смерті.
Головний герой цієї частини - найманець на прізвисько Шрам. Ведучи Зоною групу учених, вони потрапляють під надпотужний Викид. Прийшовши до тями, головний герой дізнається, що він єдиний вцілілий з групи. Його знайшли і принесли на свою базу члени майже нікому невідомого угруповування Чисте Небо. Їх мета - вивчення Зони, та пошук можливості співіснування з нею. Вони з усіх сил намагаються приховувати свою діяльність, для того щоб їх не втягли в розбірки між іншими угрупуваннями, тож і основна база в них знаходиться на болотах.
Також лідер Чистого Неба - Лебєдєв, пояснює Шраму, що те що він вижив після такого потужного Викиду - не просто збіг, так само як і той факт, що його взагалі ЗНАЙШЛИ на болотах. До того ж, огляд показав, що його організм зазнав впливу на молекулярному рівні, й він став сильнішим, швидшим, витривалішим... проте кожен наступний Викид, хоч ніби як і заряджає Шрама енергією, проте й поступово вбиває його, бо організм просто не може витримати такого перевантаження.
За наявною в Чистого Неба інформацією, цей надпотужний Викид відбувся не просто так. Це реакція Зони на ЩОСЬ. Раніше Зона знаходилася в певній стабільності, придатній для аналізу та прогнозування. Так само і її гості - сталкери, угруповування міцно тримали свої території, безпечні шляхи - розвідані, місця знаходження артефактів - визначені, проходи до центру Зони заблоковані... Та після цього останнього Викиду все змінилося, Зона - повністю перекроїлася, на раніше безпечних шляхах тепер можна й не пройти від нових аномалій, зате відкрився доступ в місця куди раніше було - зась. І люди в Зоні змінилися, раптово, наче з ціпка зірвалися, почалися сутички за нові території, розпочалася велика війна між угрупуваннями.

Та саме причиною цього незвичного Викиду, в Чистому Небі вважають порушення сталого балансу, що був раніше між сталкерами та Зоною. Скоріше за все, хтось зміг пробратися до її центру, і Зона так відреагувала. Та схоже, що той "хтось" все ще живий, бо незвичні Викиди не припиняються, в спробах дістатися до порушників. І єдиним вирішенням цієї проблеми Лебєдєв бачить ліквідацію того (або тих), хто порушив цей баланс, доки Зона не знищила взагалі всіх.
Тут же озвучується пропозиція Шраму: допомогти Чистому Небу, вони ж бо в більшій мірі - вчені, а не бійці, та й вибору як такого в нього і немає, бо якщо нові Викиди не припиняться - він просто помре. Отож, наше перше завдання, взяти під контроль стежки з Боліт на Кордон, які зараз контролюють бандити із угруповування Ренегати. А після цього відправлятися, на пошуки своєї цілі: в першу чергу завітати до Сидоровича, й дізнатися чи бува не розпитував хто, щось незвичне недавно...

 Цей приквел, пропонує значно поліпшену графіку, в порівнянні зі "S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl", особливо в плані освітлення, здається, навіть маленькі частинки іржі відкидають тінь.
Але найважливішою різницею (позитивною), вважаю реалізацію пошуку артефактів. Тепер вони не валяються просто на шляху, їх взагалі не видно, а от щоб їх знайти і підібрати - нам слід використовувати спеціальний детектор, при активації якого, якщо достатньо близько підійти до артефакта, він стає видимим і його можна підібрати. Такі детектори є аж трьох типів: найпростіший - звуковим сигналом вказує лише на відстань до артефакту; середній - ще й показує в якому напрямку знаходиться артефакт за допомогою світлових індикаторів; найнавороченіший - має дисплей на якому явно вказано позицію артефакта. Ще важливо, що артефакти тепер знаходяться ТІЛЬКИ в середині великих скупчень аномалій, тож нам в прямому розумінні треба ризикувати життям залізаючи в аномалії, щоб отримати такі цінні породження Зони.
Насправді, й характеристики артефактів перебалансували, як результат - немає НЕ корисних зразків, їх постійно хочеться використовувати, і часто доводиться змінювати активні (тож я навіть відкриття інвентаря переставив на середню клавішу миші, щоб можна було міняти артефакти прямо під час руху).
Ще одним дуже важливим нововведенням є послуги техніків. Вони можуть прокачувати зброю та броню (від зменшення її ваги, до зміни калібру що використовується чи збільшення кількості активних артефактів), а також ремонтувати їх. Тобто, тепер знайшовши файну зброю, можна її полагодити (навіть якщо вона геть вбита), вкластися в її прокачку й зробити своєю улюбленицею, яка завжди буде із тобою, бо зношення можна виправити ремонтом.

 "S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky" пропонує багато локацій із попередньої частини, проте не всі (прибрали Бар, Радар, Прип'ять), але й нових також додали (Болота, Рудий Ліс, Лиманськ). Рудий Ліс (ні, кацапських окопів тут ще немає) та Лиманськ - особливо сподобались. Та навіть вже знайомі локації змінені достатньо, щоб на них було цікаво: наприклад основні бази Волі та Долга знаходяться в Темній Долині та на НДІ Агропром відповідно.
Власне, про угруповування. Як було сказано раніше, йде велика війна угруповань. Воля й Долг, як завжди намагаються знищити один одного. Бандити (їх найбільше угрупування) засіли на складах, на Смітнику, й намагаються нав'язати свої поняття звичайним сталкерам: "зона має буть або червона мусорськая, або чорна - воровськая, а Зона вона зона і є!". Сталкери одинаки теж об'єдналися в угруповування - Вільні Сталкери, й ведуть постійні сутички із військовими та Бандитами (досить вже терпіти побори, Зона має належати сталкерам). Чисте Небо ж воює із Ренегатами, але вони тільки на Болотах.
Найманці стали нейтральними для гравця. Військові, Моноліт і Ренегати - вороги за замовченням. З іншими стосунки залежать від дій головного героя. Бо тут таки додали можливість приєднатися до одного із чотирьох угрупувань (Воля, Вільні Сталкери, Долг, Бандити), до Чистого Неба гравця приєднують лише по сюжету і тимчасово. За минулі проходження я приєднувався до Волі та до Вільних Сталкерів. Цей же раз ні до кого не приєднався... Ну не можу я себе змусити долучитися до Бандитів, чи Долгу (Вони значить ідейні, партєйні... Як нема розуму - значить недоумок, або Долговець. Зону під контроль... АБОЛДЄТЬ!!! З автоматоми! Ну шо до них не доходить, для кого стараються?!). Проте в такому нейтралітеті є дуже велика перевага: я міг більш-менш спокійно пересуватися майже будь-якими локаціями, не дивлячись під чиїм контролем вони зараз. Та навіть й так, під кінець гри в мене були дружні стосунки із Волею, Вільними Сталкерами, та Чистим Небом; нейтральні - із Долгом; погані (але не ворожі) - із Бандитами. Звісно, від стосунків залежать і ціни в магазинах, і послуги техніків.
Та й в принципі, наскільки пригадую, приймаючи активну учать в війні угрупувань, повністю перемогти все одно не можливо. Навіть зачистивши основну базу ворогів, через деякий час вони там знову з'являються. І це, насправді, доволі сильно дратує.

 Не зважаючи на те що ця гра була дуже сирою на старті, з купою багів та вильотів, майже все це вже пофікшено (за повне проходження було ~3 вильоти), і головне - сейви не кораптелися. Проте, дві основні проблеми залишилися.
Бага (хоча, можливо, розробники вважають інакше) із кулеметом при першому переході з Боліт на Кордон - все ще на місці. Поясню, там треба пройти через військовий блокпост (ворожий), але в них на вишці встановлено кулемет, (який ще й має снайперську точність). І скажу вам чесно, проскочити там на складності Ветеран, і тим паче Майстер - неможливо. Більше того, я якось прибігав на той блокпост перед самим Викидом, коли всі люди ховаються по укриттям, і що ви думаєте?... Так, за кулеметом нікого не було, але цей курва все одно по мені стріляв!!!! Пройшов я цю багу як завжди, повернувшись на Болота, і скориставшись іншим проходом на Кордон (через базу Вільних Сталкерів).
Якщо в половини тих хто не любить цю частину опустилися руки саме через описаний вище баг, майже на початку гри, то друга половина не любить її через абсолютно зіпсований фінальний етап гри, а саме локації Госпіталь та ЧАЕС. Таке враження, що розробники запарилися, і просто аби як закінчили гру: от вам майже закрита локація просто із купою ворогів (Госпіталь), а тут ми заб'ємо на скрипти (ЧАЕС). Ще й з освітлення чомусь з'являються проблеми саме на цих локаціях. Тож як не крути, а останнє враження ДУЖЕ впливає на підсумкову оцінку всієї гри.
Серед менш вагомих недоліків - прицілювання пістолетом. Чомусь вирішили, що для пістолетів не потрібен режим прицілювання через мушку, й замінили його звичайним зумом. І це як би не дуже то й проблема... якщо ви не граєте із вимкненим прицілом-хрестовиною! Тобто для мене, по суті, пістолети були непридатними для використання в цій частині. Добре хоч із основною зброєю такої проблеми не було.
Ну і ще тут стало більш очевидним, як вороги чітерять з гранатами. Ближче до кінця гри, тобі постійно закидують "лимонки" прямо точно під ноги, із відстані ~100 метрів.

 Цей раз я вперше вільно пересувався головною базою Бандитів, тож для мене там знайшлось багато цікавої інформації. І хоч, в цілому моє ставлення до цього угрупування не змінилося, принаймні одну нормальну людину я там знайшов - їхнього техніка. От серйозно, якби не алковита, якою він себе занапастив, і досі цього не розуміє, гадаю його спокійно взяли б до будь якого іншого угрупування. З іншого ж боку, торговець на базі Долгу - Мітяй, заслуговує на винагороду Мудень Століття! Це я все до того, що в цій частині значно більше побічних персонажів, які запам'ятовуються.
Цікаво, що хоч Чисте Небо є новим угрупуванням у всесвіті "S.T.A.L.K.E.R.", та й мають великий вплив на сюжет, в їх цілях можна знайти багато спільного із Волею, але вони звісно більш науковці, і не протистоять Долгу. Проте спілкуючись з лідерами як Волі, так і Долгу, вони видають ті самі здогадки про секрети Зони, що й Чисте Небо.
Тут також Викид зробили частиною геймплею. Коли приходить повідомлення про його наближення, варто кидати будь які поточні заняття і бігти до укриття. Хоча за власним спостереження, Викиди частіше трапляються під час бектрекінгу. При просуванні вперед по сюжету - їх майже немає.
Ще тут додали лише одну нову аномалію - Телепорт. Власне за назвою, гадаю, повністю зрозумілий її ефект.
Ну і варто попередити, що при переході на локацію Лиманськ - шляху назад вже не буде. Хоча сама ця локація все ще придатна до гри в стилі "дослідження", тобто не коридорна. Ах так, ще на ній розташований об'єкт, схожий на Дугу (більш відому як "Чорнобиль-2"), але на неї якось не звертають уваги, навіть полазити по ній не дають.
Закінчення ж цього прологу, маю на увазі фінальну заставку - жорсткувате, із крутим (стрьомним) відеорядом, що наближує історію майже впритул до стартової заставки "S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl".

 "S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky" намагається додати багато фіч, яких пообіцяли та не зробили в оригіналі. Щось успішно, щось - не дуже. І я також згоден, що це гірша з 3-х частин. Проте чи погана вона в цілому - абсолютно НІ. Одна тільки реалізація пошуку артефактів тут чого варта! А ще я подивився список ігор за 2008, і мені здається, що ніхто так круто тоді з освітленням ще не працював (ну хіба - "Far Cry 2" в конкурентах). Інша справа, що наші тогочасні комп'ютери то не тягнули, навіть підпердуючи...


Мій GMV (СПОЙЛЕР):

Немає коментарів:

Дописати коментар